Educatieve bronnen

Deel deze pagina

author Lisa Schwarz | Product Marketing

Het verkrijgen van één overzicht van vraag, voorraad en aanbod is een van de meest vervelende en problematische uitdagingen voor bedrijven. Systemen voor orderbeheer bieden een manier om niet alleen de efficiëntie te verhogen en de afhandeling te verbeteren, maar ook de ervaringen van klanten te verbeteren.

Het is bijvoorbeeld niet langer acceptabel voor uw klanten dat uw online winkel anders werkt en een andere manier van winkelen biedt dan een fysieke winkellocatie. Het leveren van diensten zoals online kopen en ophalen in de winkel heeft bedrijven gedwongen nieuwe processen te creëren die de zichtbaarheid van cross-channel voorraden en orderafhandeling ondersteunen. De vraag van klanten naar een uniforme winkelervaring heeft de supply chain complexer gemaakt en juist daarvoor is een orderbeheersysteem speciaal gebouwd.

Een orderbeheersysteem moet één centrale plek bieden voor het beheren van bestellingen via alle verkoopkanalen. Alles centraal onderbrengen in één systeem is van cruciaal belang voor het leveren van een superieure klantervaring; er moet een orderstatus verstrekt worden, er moet op tijd geleverd worden en er moet voldaan worden aan de verwachtingen van de klant om producten overal te kunnen kopen, ontvangen en retourneren. De juiste oplossing biedt u een basis voor een consistente en naadloze uitvoering voor alle klant-, financiële, voorraad- en supply chain-contactpunten om klanttevredenheid, terugkerende bestellingen en langdurige loyaliteit te stimuleren. Bovendien kunnen systemen voor orderbeheer uw verkoopgegevens inzichtelijker maken en vertragingen en naleveringen verminderen door u een enkel overzicht te geven van vraag, voorraad en levering.

Met een effectief orderbeheersysteem kunt u de bestelling en verwerking van producten en diensten over vrijwel al uw klantcontactpunten naadloos op elkaar afstemmen. Zonder een gecentraliseerd orderbeheersysteem kan het heel moeilijk zijn om een uitgebreid overzicht te krijgen van de vraag, transacties en klanten via alle kanalen en afhandelingslocaties.

Met orderbeheer kunt u verder denken dan de beschikbare voorraad om u te concentreren op wat u uw klanten kunt beloven qua toekomstige voorraad. Kostbare en weinig flexibele voorraadsegmentatie over kanalen en bedrijfseenheden is niet meer nodig dankzij één realtime, geconsolideerd overzicht van de voorraad in de hele onderneming, van uw leveranciers en productiefaciliteiten tot uw magazijn en winkels.

Met één geïntegreerde weergave kunt u het 'available-to-promise' ideaal realiseren om uw volledige voorraad voor elke klant via elk kanaal in een verkoopbare positie te brengen. U kunt de loyaliteit van uw klanten vergroten door een snelle, nauwkeurige en naadloze ervaring te bieden waar zij om vragen en tegelijkertijd uw operationele kostenefficiëntie verbeteren.

Selfservice en ondersteuning na verkoop
Het bieden van consistentie tussen kanalen en het creëren van duurzame relaties met uw klanten houdt niet op wanneer het product wordt verzonden. Klanten eisen realtime informatie wanneer een bestelling onderweg is en ondersteuning nadat een verkoop is voltooid. Dankzij orderbeheersoftware beschikken klanten over nauwkeurige gegevens over de orderstatus en kunnen ze producten efficiënt retourneren.

De mogelijkheid om service- of productstoringen te verwerken nadat de bestelling is verzonden, rondt de trifecta van een echte Any, Any, Any-strategie af (overal kopen, overal afhandelen, overal retourneren). Door het goed te doen, blijven klanten terugkomen en wordt merkloyaliteit opgebouwd die in de loop van de tijd aanzienlijke voordelen zal opleveren voor uw organisatie.

De voordelen van een orderbeheersysteem zijn groot. Gecentraliseerd orderbeheer biedt meer efficiëntie bij het beheren van bestellingen binnen de onderneming in zijn totaliteit. Het helpt de buffervoorraad in de hele supply chain te verlagen en zorgt voor een snellere en efficiëntere respons op de eisen van klanten en veranderingen in de markt. Grote veranderingen blijven zich in het hele commerciële landschap voltrekken en daarom is een gecentraliseerd orderbeheersysteem cruciaal om klanten een gebruiksvriendelijke ervaring via alle kanalen te bieden.


Lees meer

Sales Chat

Hoe past uw bedrijf zich aan bij veranderingen?

Start chat