author Lisa Schwarz | Product Marketing

Voor veel MKB-bedrijven is hun zogenaamde voorraadbeheersysteem helemaal geen systeem, maar een combinatie van op een inefficiënte manier geëxporteerde gegevens, Excel-spreadsheets vol tabbladen en maar hopen dat alles correct is opgehaald. Maar groeiende bedrijven merken al snel dat het vastleggen van de belangrijkste bewegingen in hun voorraad veel zakelijke voordelen biedt. Het optimaliseren van de voorraad is niet alleen een manier om de kosten te verlagen en processen efficiënter te maken, maar het kan ook het begin zijn van gedifferentieerde klantervaringen.

Uw bedrijf mag dan kleiner zijn dan de grote spelers in de sector, dat betekent niet dat het beheren van voorraden minder complex is. Gelukkig plukken ook MKB-bedrijven nu de voordelen van cloud-based voorraadbeheer, en daarmee krijgen ze end-to-end inzicht in hun voorraad waardoor ze op een betrouwbare manier de levering van goederen kunnen beloven en de logistiek kunnen stroomlijnen op een manier die kan wedijveren met die van bedrijven die veel groter zijn.

Maar met heel veel voorraadbeheersystemen om uit te kiezen, is het nog niet zo makkelijk om te weten welk systeem geschikt is voor uw bedrijf. Dit zijn de drie belangrijkste zaken waarmee u rekening moet houden bij het kiezen van een voorraadbeheersysteem.

Wat is qua voorraadbeheer het probleem van uw bedrijf?

Voor welke uitdagingen staat uw bedrijf als het gaat om voorraadbeheer? Hebt u regelmatig te veel of juist te weinig voorraad? Kunt u de voorraad efficiënt en nauwkeurig onderverdelen in veiligheidsvoorraad, aanvulvoorraad en normale voorraad? Hebt u te weinig zicht op de voorraden verspreid over meerdere magazijnlocaties? Hebt u problemen met het kosteneffectief opvangen van schommelingen in de vraag van klanten?

Door de belangrijkste pijnpunten vast te stellen, wordt het makkelijker om te bepalen welke leveranciers over oplossingen beschikken met de juiste functionaliteit voor uw problemen. Sommige cloud-based oplossingen hebben bijvoorbeeld robuuste mogelijkheden om de voorraad op één locatie te beheren, maar schieten tekort als het gaat om het beheren ervan via verschillende kanalen en locaties.

Door de belangrijkste pijnpunten vast te stellen, wordt het makkelijker om te bepalen welke leveranciers over oplossingen beschikken met de juiste functionaliteit voor uw problemen. Sommige cloud-based oplossingen hebben bijvoorbeeld robuuste mogelijkheden om de voorraad op één locatie te beheren, maar schieten tekort als het gaat om het beheren ervan via verschillende kanalen en locaties.

Ook al hebt u al deze geavanceerde functies nu niet nodig, later, als uw bedrijf groeit, hebt u ze misschien wel nodig.

Waarmee wilt u het voorraadbeheersysteem integreren?

Voor B2C-bedrijven is het natuurlijk van groot belang dat het voorraadbeheersysteem geschikt is voor meerdere verkoopkanalen . Uiteindelijk wilt u naadloos realtime de gegevens van verkopen op verschillende online verkooppunten, fysieke winkels en een native website verwerken en beheren om ervoor te zorgen dat consumenten krijgen wat ze willen op het moment dat ze het verwachten. Daarom zijn open API's voor eenvoudige integratie met POS-systemen en e-commercesoftware cruciaal.

Maar voor B2B-bedrijven wordt naadloos multichannelbeheer ook een belangrijke zakelijke afweging. B2B-klanten verwachten dat bestellingen die online, aan de telefoon of door een verkoper onderweg geplaatst worden, aan dezelfde voorwaarden voldoen als waaraan ze in de B2C-wereld gewend zijn geraakt.

Bij het stroomlijnen van dit proces zorgt een geïntegreerde benadering van voorraadbeheer ervoor dat systemen nauwkeurige gegevens bevatten en biedt het de mogelijkheid om trends waar te nemen en de efficiëntie van een bedrijf te beoordelen. Door voorraadbeheer te integreren met bijvoorbeeld financiële backoffice-systemen, wordt het mogelijk om de voorraad nauwkeurig en in realtime in financiële rapporten te vermelden en kunnen betere prognoses worden gemaakt.

Door wie gaat uw voorraadbeheersysteem gebruikt worden?

Veranderingsbeheer is een van de grootste hindernissen bij de implementatie van nieuwe technologie. Voor de overgang van handmatig naar geautomatiseerd voorraadbeheer is ondersteuning van bovenaf nodig, evenals ondersteuning van de leverancier en implementatiepartner, in de vorm van training en praktische hulp, zelfs na implementatie. De juiste technologiepartner biedt de software aan inclusief trainingsmogelijkheden, zowel groepsgewijs als persoonlijk, en blijvende online ondersteuning.

Door te kiezen voor software die gebruiksvriendelijk en eenvoudig te begrijpen is, wordt het makkelijker om er meteen na de implementatie mee aan de slag te gaan. Software waarbij gebruikers moeten switchen tussen meerdere schermen of workflows moeten volgen die niet logisch zijn in de context van hun werk, zal leiden tot problemen bij de acceptatie. Met een voorraadbeheersysteem dat intuïtief, toegankelijk en veilig is vanaf elke locatie en op elk moment, wordt het makkelijker om mensen aan boord te krijgen en veranderingen door te voeren.

Door zakelijke problemen, klanten en gebruikers in gedachten te houden, is de selectie van het voorraadbeheersysteem niet zo'n gigantische klus als u aanvankelijk misschien dacht.

Sales Chat

Hoe past uw bedrijf zich aan bij veranderingen?

Start chat